در منوی اصلی برنامه Ctrl و E را بزنید.
ردیف 9 فرم کنترل موجودی را انتخاب کنید.
در منوی نمایش داده شده ردیف دوم فروش ساخته های بارکدی و غیر بارکدی را بزنید.
گزارش موردنظر نمایش داده خواهد شد.
در این گزارش اطلاعات فروش ساخته ها شامل
تاریخ
بارکد
نام محصول
خریدار
فروشنده
وزن
اجرت یا مبلغ
سود
درصد سود
می باشد.
در قسمت پایین جدول
مقدار دریافت ساخته بارکدی
بارکدی یا غیر بارکدی مرجوع دریافت
دریافت همکاری وزنی
سایر مدل های دریافت
وجود دارد.
در منوی اصلی زرین 111 را بزنید و وارد تراز شوید.
در قسمت پایین تراز دکمه ی نمایش سود ویژه را بزنید.
گزارش سود ها وهزینه ها نمایش داده میشود.
در قسمت پایین جدول
مجموع سود ها (مجموع مثبت ها)
مجموع هزینه ها (مجموع منفی ها)
و مجموع سود و هزینه (مجموع مثبت و منفی ها)
نمایش داده می شود.
در منوی اصلی زرین 111 را بزنید و وارد تراز شوید.
در قسمت پایین تراز دکمه ی نمایش سود ویژه را بزنید.
گزارش سود ها وهزینه ها نمایش داده میشود.
در قسمت پایین جدول
مجموع سود ها (مجموع مثبت ها)
مجموع هزینه ها (مجموع منفی ها)
و مجموع سود و هزینه (مجموع مثبت و منفی ها)
نمایش داده می شود.
بله
این ویژگی بنا به درخواست دوست وهمکار محترم جناب اقای علیزاده در زمستان 1403 به برنامه اضافه شد
برای این کار :
در منوی اصلی زرین shift و T را بزنید.
بارکد موردنظر را وارد کنید.
مظنه ، وزن و قیمت نهایی بارکد نمایش داده میشود.
هم چنین می توانید با وصل کردن ترازو ، وزن ترازو را در این پنل ببینید.
1. معماری لایهای (Layered Architecture)
محبوبترین و سادهترین معماری
| لایهها: |
• Presentation (Controller)
• Business Logic (Service)
• Data Access (Repository)
• Database
مزایا:
• ساده و قابل فهم
• قابل تست
• مناسب برای پروژههای کوچک تا متوسط
مثال:
پروژهای با Spring Boot که API حسابداری داره
⸻
2. معماری MVC (Model-View-Controller)
مخصوص برنامههای با رابط کاربری (وب یا دسکتاپ)
| اجزا: |
• Model: دادهها
• View: نمایش داده
• Controller: واسطه بین کاربر و منطق
مزایا:
• جداسازی منطقی UI از منطق
• توسعه همزمان فرانت و بک
مثال:
وباپلیکیشن با Spring MVC یا JavaFX
⸻
3. معماری ماژولار (Modular Architecture)
ساختاردهی سیستم به بخشهای مستقل (ماژولها)
| مثال ماژولها: |
• فاکتور
• حسابداری
• کالا
• گزارشات
مزایا:
• قابلیت توسعه راحت
• استقلال بخشها
• مناسب تیمهای بزرگتر
مثال:
سیستم حسابداری بزرگ با بخشهای مستقل
⸻
4. معماری میکروسرویس (Microservices Architecture)
تقسیم کل سیستم به چند سرویس مستقل و کوچک
| هر سرویس: |
• دیتابیس خودش
• API خودش
• قابل اجرا بهصورت مستقل
مزایا:
• مقیاسپذیری عالی
• استقلال تیمها
• بروزرسانی بدون خاموشی کل سیستم
معایب:
• پیچیدهتر در طراحی، تست و دیپلوی
مثال:
سرویس جدا برای فاکتور، انبار، پرداخت، گزارش…
⸻
5. معماری کلاینت-سرور (Client-Server)
سادهترین مدل کلاسیک
| ساختار: |
• Client (مثلاً مرورگر)
• Server (مثلاً برنامه Java + دیتابیس)
مثال:
وباپلیکیشن ساده که درخواست میده و سرور جواب میده
⸻
6. معماری Event-Driven (رویدادمحور)
پردازش بر اساس اتفاقات (event)
| اجزا: |
• Producer (رویداد تولید میکنه)
• Consumer (رویداد دریافت میکنه)
• Message Broker (Kafka, RabbitMQ)
مثال:
وقتی فاکتور ثبت شد، بهطور خودکار پیامک ارسال شود .
1.Java SE (Standard Edition)
نسخه پایه و اصلی جاوا که شامل امکانات عمومی برنامهنویسیه.
⸻
2. Java EE (Enterprise Edition) →
(الآن به اسم Jakarta EE شناخته میشه)
چی هست؟
نسخه گستردهتر جاوا برای ساخت اپلیکیشنهای سازمانی، تحت وب، و چندلایه
3. Java ME (Micro Edition)
نسخه سبکشدهی جاوا برای دستگاههای با منابع کم.
دستگاههای کوچک
موبایل قدیمی، IoT
4. JavaFX
کتابخانهای برای ساخت رابط گرافیکی (GUI) در برنامههای دسکتاپ با ظاهر مدرنتر از Swing
رابط گرافیکی دسکتاپ
اپ دسکتاپ با UI زیبا
5. Spring Framework / Spring Boot (وابسته به Java SE هستن، ولی کاربرد مستقل دارن)
فریمورکهایی برای ساخت برنامههای حرفهای با استفاده از Java SE، مخصوصاً برای Web و Backend
Spring Boot
API و Web مدرن
اپلیکیشنهای حسابداری، فروش، فروشگاه آنلاین
در منوی اصلی برنامه f11 را بزنید.
در منوی سمت راست ردیف 7 ، سپس 2 “طلا و تعدادی و پول را بزنید .
ارز موردنظر را انتخاب کنید.
ستون آخر را انتخاب کنید(ستون آخر گزارش بر اساس هر یک از ردیف های این منو نمایش داده خواهد شد.)
سپس گزارش موردنظر نمایش داده خواهد شد.
میتوانید گزارش را از طریق دکمه های پایین جدول چاپ کنید و یا اکسل آن را تهیه کنید.
در این گزارش مانده های گرمی و تعدادی و ریالی و مانده کل به گرم حساب ها قابل نمایش می باشد.
در منوی اصلی برنامه f9 و یا 64 را بزنید و وارد روزنامه شوید.
روی ردیف موردنظر enter بزنید. در پایین پنل دکمه ی اطلاعات بیشتر را بزنید.
اطلاعات ارسالی برای سامانه مودیان نمایش داده میشود .
این اطلاعات شامل یونیک آی دی،
شناسه یکتا کالا،
مقدار یا تعداد
اجرت ساخت
سود فروشنده
جمع کل اجرت
مالیات
نرخ مالیات
مبلغ واحد
قبل تخفیف
تخفیف
بعد از تخفیف
حق العمل
مبلغ کل کالا
می باشد .
در منوی اصلی برنامه 444 را بزنید ،
در لیست نمایش داده شده ردیف دوم ، سابقه گروهی از مشتریان را بزنید.
گروه مشتری موردنظر را انتخاب کنید.
گزارش موردنظر نمایش داده خواهد شد.
در این گزارش سابقه مشتریان انتخاب شده نمایش داده میشود .
اطلاعات موجود در این گزارش شامل:
کد حساب
نام حساب
تاریخ اولین تراکنش
اختلاف (روز) از اولین تراکنش
تاریخ آخرین تراکنش
اختلاف (روز) از آخرین تراکنش
تعداد مراجعه
وزن کل
تعداد فاکتور فروش
وزن فاکتور فروش
تعداد فاکتور دریافت
وزن فاکتور دریافت
تعداد سند خروج تعدادی
وزن خروج تعدادی
تعداد سند ورود تعدادی
وزن ورود تعدادی
پولی خرید
پولی فروش
سود ساخته
ارزش کل تراکنش های ورودی
ارزش کل تراکنش های خروجی
مانده گرم
مانده ریال
مانده تعدادی
می باشد.
وارد مکمل مشترکین شوید.
در تب crm فروش بر اساس فروشندگان و گروه های بازاریابی را انتخاب کنید.
در منوی نمایش داده شده، ردیف D “گزارش بستن دوره” را بزنید.
محدوده تاریخی موردنظر را وارد نمایید.
گزارش موردنظر نمایش داده خواهد شد.
در این گزارش میتوانید اطلاعات جامع سیستم را در دوره دلخواه ببینید.
کل موجودی ساخته در تراز (بارکدی و غیر بارکدی و مجموع هر دو)،
مقدار متفرقه موجود،
نقد و چک موجود،
خلاصه فروش ساخته ها به همراه اجرت و سود میانگین از جمله :
فروش وزنی،
فروش وزنی همکاری،
فروش بارکدی،
فروش بارکدی همکاری،
مرجوع ساخته،
فروش خالص
مانده حساب های هزینه ،
کل هزینه های دوره،
کل سود دوره،
سود خالص،
بالانس گرمی و ریالی و ارزی و مجموع بالانس ها به گرم
وارد مکمل مشترکین شوید.
در تب crm فروش بر اساس فروشندگان و گروه های بازاریابی را انتخاب کنید.
در منوی نمایش داده شده، ردیف B “گزارش میانگین مانده ها در یک دوره خاص” را بزنید.
گروه حساب های موردنظر را انتخاب کنید .
گزارش موردنظر نمایش داده خواهد شد.
در این گزارش کد حساب، نام حساب ، مانده گرم، مانده ریال، مانده تعدادی و میانگین مانده حساب قابل رویت میباشد.
میانگین مانده حساب بر اساس مقدار مانده هر شخص (مانده گرمی و ریالی و تعدادی) و تعداد روز هایی که مانده شکل گرفته است می باشد.
با F7 میتوانید گزارش را چاپ نمایید.
اونس جهانی 3395
یک مثقال 705 : 28.2 میلیون
یگ گرم 18 عیار:6.52 میلیون تومان
تمام بهار جدید :73.8 م ت
تمام بهار قدیم :68.5 م ت
دلار :83.19 هزار تومان
فرض کنید تعدادی از افراد سپرده ای نزد طلافروش گذاشته اند، در پایان سال یا هر زمان دیگری طلافروش قصد دارد بخشی از سود مغازه را بین سپرده گذاران تقسیم کند.
حساب های سپرده گذار میبایست از نوع سپرده های طولانی مدت و وام باشند.
برای انجام این کار وارد مکمل مشترکین شوید.
در تب crm فروش بر اساس فروشندگان و گروه های بازاریابی را انتخاب کنید.
در منوی نمایش داده شده، ردیف C “گزارش سهم سپرده گذاران” را بزنید.
در پنل مقدار سهم، مقدار طلایی که به عنوان سهم سپرده برای تمامی سپرده گذاران در نظر گرفته اید را وارد کنید.
گزارش مورد نظر نمایش داده خواهد شد.
در ردیف آخر میتوانید مقدار سهم سپرده هر شخص را بر اساس مقدار سپرده ای که نزد شما گذاشته است را ببینید.
از طریق دکمه ی ثبت اسناد در قسمت پایین گزارش میتوانید سند سپرده را ثبت نمایید .
از طریق منوی 21 میتوانیم جواهری را به مخراجکار خروج بزنیم.
زمانی که کار مخراجی به اتمام رسید و میخواهیم جواهر را از مخراجکار دریافت کنیم و سنگی از خود مخراجکار روی کار گذاشته شده باشد، میبایست مبلغ پول سنگ به مخراجکار پرداخت شود.
برای ثبت این نوع سند دریافت از مخراجکار ، وارد حساب مخراجکار شوید و دریافت جواهر را بزنید.
لیست جواهراتی که نزد مخراجکار باشد نمایش داده میشود.
روی جواهر موردنظر enter بزنید.
در قسمت بارخانه و در کد بارخانه ## وارد کنید و باقی اطلاعات سنگ را پر نمایید.
سپس سند را ثبت کنید.
به این ترتیب سند دریافت جواهر ثبت میشود.
هم چنین به مقدار پول سنگ هایی که از طرف مخراجکار باشد ، حساب ایشان بستانکار میشود.
اگر همین جواهر را به مخراجکار دیگری بدهیم، مخراجکار دوم هنگام خروج جواهر ، به مقدار پول سنگی که از طرف مخراجکار اول است بدهکار و هنگام دریافت بستانکار میشود، به این ترتیب مقدار پول سنگ مخراجکار اول در اسناد بی تاثیر میشود.
و اگر مخراجکار دوم نیز سنگی روی جواهر بگذارد فقط به مقدار سنگ های خودش بستانکار خواهد شد.
در منوی اصلی زرین ctrl+E را بزنید.
ردیف 9 “فرم کنترل موجودی _ بستن حساب روزانه _ زرسا” را انتخاب و محدوده تاریخی موردنظر را وارد کنید.
در منوی نمایش داده شده ، ردیف دوم “فروش ساخته های بارکدی و غیر بارکدی ” را بزنید.
گزارش موردنظر نمایش داده خواهد شد.
در این گزارش در جدول قسمت بالا اطلاعات مربوط به کار های بارکدی و در قسمت پایین اطلاعات مربوط به کار های غیر بارکدی نمایش داده میشود.
ستون های تاریخ ، بارکد ؛ نام محصول ، خریدار ، وزن، اجرت یا مبلغ فروش ، سود گرم و درصد سود قابل رویت می باشد.
در این حالت در سیستم شما به جز در آدرس C://ZarrinSoftware که برنامه زرین وجود دارد برنامه ی دیگری نیز نصب است که فایل های فاکتور آن در آدرس دیگری می باشد .
برای یافتن این آدرس کافیست روی برنامه ای که در صفحه دسکتاپ شما قرار دارد و با آن کار می کنید (shortcut) راست کلیک کرده و گزینه open file location را بزنید تا به مسیر صحیح برنامه نصب شده مورد نظر منتقل شوید ، سپس از آنجا به فولدر Data رفته و فاکتور های آن را می توانید از فولدر factor ملاحظه کنید
ابزار ab که مخفف Apache Benchmark است، یکی از ابزارهای خط فرمان ساده ولی کاربردی برای تست سرعت، ظرفیت و پایداری APIها و سرورها (معمولاً HTTP/HTTPS) میباشد. این ابزار بهصورت پیشفرض همراه با Apache HTTP Server نصب میشود و برای شبیهسازی تعداد زیادی درخواست HTTP به یک سرور استفاده میشود.
ویژگیهای اصلی ab:
• تست بارگذاری (Load Testing) روی API یا وبسرور
• بررسی توان پاسخگویی سرور در شرایط مختلف تعداد درخواستها
• اندازهگیری زمان پاسخگویی، تعداد درخواستها در ثانیه، خطاها و …
• قابل اجرا روی هر سیستمعامل مبتنی بر یونیکس یا لینوکس (و حتی ویندوز از طریق ابزارهای کمکی)
خروجی ab شامل چه اطلاعاتی است؟
• Time per request (زمان متوسط پاسخ به هر درخواست)
• Requests per second (تعداد درخواستهای انجام شده در هر ثانیه)
• Transfer rate (نرخ انتقال داده)
• تعداد خطاها، اتصالهای موفق و شکستخورده
• درصد توزیع زمان پاسخ (مثل 50%، 90% و 100%)
⸻
مزایا:
• سبک و سریع
• بدون نیاز به نصب سنگین
• مناسب برای تستهای اولیه API
محدودیتها:
• فقط از HTTP/HTTPS پشتیبانی میکند
• امکانات گزارشگیری پیشرفته یا گرافیکی ندارد
• فقط یک URL را در هر بار اجرا پشتیبانی میکند
1. ایستادن روی دو پا (حدود 4 تا 6 میلیون سال پیش)
• این تحول زیستشناختی پایهگذار استفاده از دستها برای ساخت ابزار و شروع فرآیند تکامل مغز بود.
⸻
2. ابداع ابزار سنگی (حدود 2.5 میلیون سال پیش)
• آغاز فناوری. استفاده از سنگ برای شکار، دفاع و تولید غذا نخستین نشانه تمدنسازی بشر بود.
⸻
3. مهار آتش (حدود 1 میلیون سال پیش)
• آتش امکان پخت غذا، حفاظت در برابر سرما و حیوانات، و زندگی در مناطق جدید را فراهم کرد.
⸻
4. ظهور زبان گفتاری (حدود 50 تا 100 هزار سال پیش)
• زبان مهمترین ابزار اجتماعی انسان برای همکاری، انتقال دانش و شکلگیری فرهنگ شد.
⸻
5. ظهور ذهن نمادین و هنر (حدود 40 هزار سال پیش)
• با نقاشی در غارها، خاکسپاری مردگان و ساخت مجسمهها، انسان به موجودی فرهنگی و فلسفی تبدیل شد.
⸻
6. انقلاب کشاورزی (حدود 10 هزار سال پیش)
• تغییر سبک زندگی از کوچنشینی به یکجانشینی، ایجاد ذخایر غذایی، رشد جمعیت و شکلگیری اولین شهرها.
⸻
7. اختراع نوشتار (حدود 3200 سال پیش از میلاد)
• نوشتار پایهگذار تاریخ مکتوب، قانون، حسابداری، آموزش رسمی و ساختارهای حکومتی شد.
⸻
8. ساخت دولتها و نهادهای اجتماعی (حدود 2500 تا 1500 ق.م)
• از امپراتوریهای اولیه در مصر و بینالنهرین تا نهادهای قانونگذار، دولتها زندگی را سازمانیافته کردند.
⸻
9. اختراع پول (حدود 600 ق.م در لیدی)
• اقتصاد بر مبنای مبادله غیر مستقیم شکل گرفت؛ بازارها، بانکداری و تجارت جهانی آغاز شدند.
⸻
10. انقلاب علمی (قرون 15 تا 17 میلادی)
• پیدایش روش علمی، کشفیات نجومی، فیزیکی و زیستی که دنیای مدرن را پایهگذاری کردند.
⸻
11. انقلاب صنعتی (قرن 18 و 19)
• ورود ماشینها، کارخانهها، شهرهای صنعتی، و رشد بیسابقه در تولید و مصرف.
⸻
12. ظهور دموکراسی و حقوق بشر (از قرن 18 میلادی)
• مشارکت سیاسی، آزادیهای فردی و نظامهای پارلمانی زندگی انسانها را از استبداد نجات داد.
⸻
13. اختراع رایانه (قرن 20)
• قدرت پردازش اطلاعات و انقلاب دیجیتال.
⸻
14. اینترنت و ارتباطات جهانی (اواخر قرن 20)
• تبادل اطلاعات در مقیاس جهانی، تغییر در آموزش، اقتصاد، فرهنگ و روابط اجتماعی.
⸻
15. هوش مصنوعی و زیستفناوری (قرن 21)
• گسترش فناوریهای یادگیرنده، تغییرات ژنتیکی، زیستمهندسی، و ادغام انسان با فناوری.
10 ماده غذایی مفید برای حفظ و تقویت عضلات در سالمندان
با افزایش سن، یکی از چالشهای رایج، کاهش توده عضلانی (سارکوپنیا) است. مصرف منظم مواد غذایی سرشار از پروتئین، ویتامینها و مواد مغذی، میتواند به حفظ قدرت عضلانی، تحرک و کیفیت زندگی سالمندان کمک کند. در ادامه به 10 ماده غذایی مفید برای این منظور اشاره شده است:
⸻
1. ماست یونانی
ماستی با پروتئین بالا و بافت غلیظتر از ماست معمولی.
مزایا برای سالمندان:
• منبع خوب پروتئین برای حفظ عضله
• مناسب برای هضم آسان
• دارای کلسیم برای سلامت استخوانها
2. ماهی (بهویژه سالمون و تُن)
سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا-3.
مزایا برای سالمندان:
• کاهش التهاب مفاصل
• تقویت سلامت قلب و مغز
• حمایت از بازسازی عضلهها
3. تخممرغ
غذایی کامل با پروتئین باکیفیت بالا.
مزایا برای سالمندان:
• تأمین آمینواسیدهای ضروری برای عضلهسازی
• منبع ویتامین D و B12
• مناسب برای وعدههای سبک و مقوی
4. یک مشت آجیل (گردو، بادام، تخمه کدو)
ترکیبی از چربی مفید، پروتئین و آنتیاکسیدان.
مزایا برای سالمندان:
• تقویت سلامت مغز و قلب
• منبع انرژی پایدار
• کمک به عملکرد مفاصل و عضلات
5. حبوبات (لوبیا قرمز، عدس، نخود و…)
منبع گیاهی پروتئین و فیبر بالا.
مزایا برای سالمندان:
• کمک به حفظ قند خون پایدار
• بهبود عملکرد دستگاه گوارش
• حمایت از سلامت عضلات با پروتئین گیاهی
6. سبزیجات برگدار (اسفناج، برگ کلم و…)
سرشار از آهن، کلسیم و ویتامین K.
مزایا برای سالمندان:
• پیشگیری از پوکی استخوان
• تأمین آنتیاکسیدان برای مقابله با التهاب
• تقویت ایمنی و نشاط عمومی
7. روغن زیتون بکر و تازه
چربی مفید برای بدن و ذهن.
مزایا برای سالمندان:
• کاهش خطر بیماریهای قلبی
• کمک به جذب ویتامینهای A، D، E و K
• خاصیت ضدالتهابی برای مفاصل
8. توتها (توتفرنگی، زغالاخته، تمشک و…)
کمکالری و سرشار از آنتیاکسیدان.
مزایا برای سالمندان:
• مقابله با آسیب سلولی
• تقویت حافظه و عملکرد شناختی
• بهبود گردش خون
9. گوشت گاو کمچرب
منبع عالی آهن همنوع و پروتئین با جذب بالا.
مزایا برای سالمندان:
• جلوگیری از کمخونی و ضعف عضلانی
• تقویت توان بدنی
• تأمین انرژی مورد نیاز روزانه
10. پروتئین وی (Whey Protein)
پروتئین زودجذب تهیهشده از شیر.
مزایا برای سالمندان:
• کمک به حفظ و ترمیم عضلات
• مناسب برای افراد کماشتها یا دارای مشکل جویدن
• گزینهای عالی برای استفاده در اسموتی یا نوشیدنیهای مغذی
پروتئین وی (Whey Protein) یکی از محبوبترین و مؤثرترین مکملهای پروتئینی در جهان است، مخصوصاً بین ورزشکاران، بدنسازان و کسانی که به دنبال افزایش عضله یا کاهش وزن هستند.
تعریف ساده:
پروتئین وی، پروتئینی است که از شیر بهدست میآید. وقتی شیر را برای تهیه پنیر فرآوری میکنند، مایع زردرنگی از آن جدا میشود که همان وی (Whey) است. این مایع حاوی پروتئینهایی است که با خشککردن و فرآوری، به شکل مکمل پودری در میآید
در مدیریت، SMART یک اصل یا چارچوب برای هدفگذاری مؤثر است. این واژه مخفف پنج ویژگی کلیدی است که یک هدف خوب و قابل پیگیری باید داشته باشد:
smart:
حرف
واژه
معنی
S
Specific
مشخص و واضح باشد – هدف باید دقیق باشد، نه کلی یا مبهم.
M
Measurable
قابل اندازهگیری باشد – بتوان موفقیت یا پیشرفت آن را اندازهگیری کرد.
A
Achievable
دستیافتنی باشد – واقعگرایانه و در توان منابع و شرایط موجود.
R
Relevant
مرتبط و معنادار باشد – با اهداف کلان سازمان یا فرد همراستا باشد.
T
Time-bound
دارای محدودیت زمانی باشد – زمان شروع و پایان مشخص داشته باشد.
⸻
مثال :
«میخوام فروش طلا رو بیشتر کنم.»
⸻
هدف SMART برای طلافروشی:
“تا پایان فصل تابستان، فروش ماهانه سرویسهای طلای سبک را 15٪ نسبت به فصل قبل افزایش میدهم، با اجرای کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی و ارائه تخفیف ویژه به مشتریان وفادار.”
⸻
تحلیل طبق مدل SMART:
ویژگی
توضیح
S – مشخص (Specific)
افزایش فروش سرویسهای طلای سبک
M – قابل اندازهگیری (Measurable)
افزایش 15 درصدی فروش ماهانه
A – قابل دستیابی (Achievable)
با توجه به تقاضای فصل تابستان و تبلیغات هدفمند، این هدف قابل دستیابی است
R – مرتبط (Relevant)
مرتبط با هدف درآمدی و جذب مشتری جدید
T – دارای زمانبندی (Time-bound)
تا پایان فصل تابستان (3 ماه آینده)
وقتی طلایی ذوب می شود مقداری بسیار کوچک ( بین نیم تا 1 گرم ) از ان قیچی می شود ودرون یک پاکت که شماره سریال واحدی دارد قرار می گیرد و همین شماره پاکت بر روی این طلا به کمک سمبه و چکش انگ می شود وهر فعال صنفی با دیدن این شماره می تواند جواب ازمایش طلا را بدست آورد ( به کمک تلفن گویا یا وب سایت )
از تنظیمات برداشته می شود ( منوی 58 یا Alt+F12 )
« اجرت کارهای بارکدی خرده فروشی »
احتمالاً مرورگر پیشفرض سیستم شما Internet Explorer است
مشکل:
باز نشدن صفحه پرداخت (شتاب) در صورت استفاده از مرورگر Internet Explorer به عنوان مرورگر پیشفرض
علت اصلی:
Internet Explorer مرورگری قدیمی و ناسازگار با فناوریهای جدید وب است.
دلایل این مشکل:
1. مرورگر IE دیگر توسط بسیاری از سایتهای بانکی و سرویسهای پرداخت پشتیبانی نمیشود.
2. درگاههای بانکی و صفحات پرداخت شتاب، از فناوریهای جدیدی مانند TLS پیشرفته، JavaScript مدرن، و چارچوبهایی مانند React و Vue استفاده میکنند که در IE بهدرستی اجرا نمیشوند.
3. حتی اگر صفحه باز شود، معمولاً اجزای اصلی مانند دکمهها و فرمها عملکرد درستی ندارند یا با خطا مواجه میشوند.
⸻
راهحل قطعی: تغییر مرورگر پیشفرض سیستم
برای حل این مشکل، مرورگر پیشفرض سیستم را به Google Chrome یا Microsoft Edge تغییر دهید:
1. به مسیر Settings > Apps > Default Apps بروید.
2. در بخش Web browser روی گزینه فعلی (احتمالاً Internet Explorer) کلیک کنید.
3. یکی از مرورگرهای Google Chrome یا Microsoft Edge را انتخاب نمایید.
ین موارد معمولا با ریستارت ویندوز یا با sign out درست می شود .
بسته به نیاز، مقیاس، و بودجه میتوانید از اونها استفاده کنید . در ادامه معروفترین و کاربردیترینها عبارتند از :
⸻
1. Apache JMeter
• نوع: متنباز
• ویژگیها:
• تست APIهای REST و SOAP
• تست وبسایت، دیتابیس، FTP، و غیره
• رابط گرافیکی + امکان اسکریپتنویسی
• گزارشهای تصویری و تحلیلی
• مناسب برای: تست بار متوسط تا بالا
⸻
2. Postman + Collection Runner / Newman
• نوع: رایگان + نسخه Pro
• ویژگیها:
• طراحی، تست، و اجرا روی API
• اجرای تستها با Newman در خط فرمان
• قابلیت انتگرهشدن با CI/CD
• مناسب برای: تست عملکرد و صحت API در مقیاس کم تا متوسط
⸻
3. k6 (توسعه یافته توسط Grafana)
• نوع: متنباز با نسخه Cloud
• ویژگیها:
• تستهای بار با اسکریپتنویسی در JavaScript
• سبک، سریع و مناسب DevOps
• مناسب برای تستهای CI
• مناسب برای: تستهای حرفهای و خودکارسازیشده
⸻
4. Locust
• نوع: متنباز
• ویژگیها:
• نوشتن سناریوهای تست با Python
• رابط تحت وب برای نظارت
• سبک و قابل گسترش
• مناسب برای: تیمهای فنی با تسلط به Python
⸻
5. Gatling
• نوع: متنباز (Scala) + نسخه Enterprise
• ویژگیها:
• تستهای سریع و با قابلیت تکرار
• اسکریپتنویسی در Scala
• خروجیهای تحلیلی
• مناسب برای: تستهای دقیق در اپلیکیشنهای پیچیده
⸻
6. Artillery
• نوع: متنباز
• ویژگیها:
• نوشتهشده با Node.js
• مناسب برای تست API و Socket.io
• پشتیبانی از JSON، YAML برای تستها
• مناسب برای: توسعهدهندگان جاوااسکریپت
دیتابیس ردیس (Redis) یک پایگاهداده کلید-مقدار (key-value) بسیار سریع و در حافظه (in-memory) است که بیشتر برای کش (Cache)، صفها، شمارندهها و کاربردهای بلادرنگ (Real-time) استفاده میشود.
ویژگیهای اصلی Redis:
1. ذخیره در حافظه (In-Memory):
دادهها در RAM نگهداری میشوند، بنابراین سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاست.
2. پشتیبانی از ساختارهای داده متنوع:
مانند:
• رشتهها (Strings)
• لیستها (Lists)
• مجموعهها (Sets)
• هشها (Hashes)
• مجموعههای مرتبشده (Sorted Sets)
• Bitmap و HyperLogLog
3. پایداری دادهها:
برخلاف تصور عمومی، Redis فقط حافظهای نیست؛ امکان ذخیرهسازی دائم دادهها روی دیسک با مکانیزمهایی مانند RDB یا AOF را دارد.
4. قابلیت استفاده در مقیاس بالا:
Redis میتواند در محیطهای کلاستر (Cluster) و با معماری Master-Slave پیادهسازی شود.
5. استفاده بهعنوان Message Broker:
از طریق قابلیت Pub/Sub میتوان از Redis برای پیامرسانی میان سرویسها استفاده کرد.
کاربردهای رایج Redis:
• کش کردن دادهها (مثلاً نتایج کوئریهای پایگاهداده یا صفحات HTML)
• مدیریت سشن (Session) در وبسایتها
• صفهای پیام در معماریهای Microservices
• رایگیری و لایکها با شمارندهها
• رهگیری موقعیت کاربر در بلادرنگ (مثل چت و موقعیت جغرافیایی)
در iReport (ابزار طراحی گزارش برای JasperReports)، تعریف متغیر (Variable) یکی از قابلیتهای کلیدی برای پردازش و مدیریت دادهها در گزارش است. متغیرها در iReport برای انجام محاسبات، ذخیرهسازی مقادیر میانی و کنترل منطق گزارش استفاده میشوند.
کاربردهای اصلی تعریف متغیر در iReport:
1. محاسبات جمع، میانگین، شمارش و…
میتوان متغیرهایی تعریف کرد که مثلاً مجموع یک فیلد عددی را در یک گروه یا کل گزارش محاسبه کنند.
2. کنترل گروهبندی و خلاصهسازی دادهها
مثلاً مجموع فروش برای هر مشتری یا هر منطقه را محاسبه کنید.
3. ذخیره مقادیر میانی برای استفاده در بخشهای دیگر
متغیرها میتوانند مقادیری را ذخیره کنند که در بخشهای دیگر گزارش (مثل footer) استفاده شوند.
4. ایجاد متغیرهای سفارشی با فرمول خاص
شما میتوانید یک expression (عبارت) بنویسید که بر اساس فیلدها و پارامترها، مقدار خاصی را تولید کند.
5. استفاده برای شرطها و تصمیمگیری در طراحی
برای مثال میتوان از یک متغیر برای تعیین وضعیت نمایش یک بخش از گزارش استفاده کرد.
مثال ساده:
فرض کنید گزارشی از فاکتور فروش دارید و میخواهید مجموع کل مبلغها را در پایان گزارش نمایش دهید. شما میتوانید متغیری به نام TotalAmount تعریف کنید که Calculation Type آن Sum باشد و فیلد آن Amount.
در iReport (ابزار طراحی گزارش برای JasperReports)، تفاوت بین “افزودن فیلد” (Field) و “افزودن متغیر” (Variable) در نحوه استفاده و منبع داده آنهاست:
⸻
1. فیلد (Field)
• منبع: از دیتاست (پایگاه داده یا سورس داده) میآید.
• کاربرد: برای نمایش مستقیم دادههای هر رکورد (سطر) در گزارش استفاده میشود.
• مثال: اگر گزارشتان لیستی از مشتریان است، فیلدها میتوانند شامل customer_name، email، یا purchase_amount باشند.
⸻
2. متغیر (Variable)
• منبع: توسط خود گزارش ساخته و کنترل میشود.
• کاربرد: برای انجام عملیات محاسباتی، جمع، شمارش، میانگین و غیره استفاده میشود.
• مثال: متغیری به نام total_sales میتواند مجموع مقدار purchase_amount تمام رکوردها را محاسبه کند.
1. نرمافزار iReport را باز کرده و فایل FACTORLine.jrxml را بارگذاری کنید.
2. از نوار ابزار بالا، پس از گزینههای File، Edit و View، بر روی تب Data کلیک کرده و گزینه Report Query را انتخاب کنید.
3. پنجرهای با عنوان Report Query باز میشود که به آن پنجره استخراج دادهها نیز گفته میشود. در این پنجره، در انتهای و قیل از بخش FROM، عبارت زیر را با دقت و بدون هیچگونه حذف، اضافه یا تغییر در خطوط دیگر وارد کنید:
sarsanad.tozihat as TozihAndP
توضیح: فیلد sarsanad.tozihat از بانکاطلاعاتی زرین در جدول «سرسند» گرفته شده و حاوی تعداد پلاستیک و توضیح پلاستیک می باشد و در این گزارش ( آی ریپورت ) با نام جدید TozihAndP معرفی میشود.
4. در پایان این خط، علامت کاما (,) قرار ندهید، اما خط قبلی باید دارای کاما باشد.
5. بر روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند.
6. از پنل سمت چپ در بخش Document Structure، گزینه Fields را باز کنید.
7. در لیست فیلدها (که با آیکون دایره سبز رنگ مشخص هستند)، کلیک راست کرده و گزینه Add Field را انتخاب کنید.
8. در پنجره Add/Modify Field، نام فیلد جدید یعنی TozihAndP را در قسمت Field Name وارد کرده و روی OK کلیک کنید.
9. این فیلد اکنون به لیست فیلدهای موجود اضافه شده و میتوانید آن را به محل دلخواه در گزارش (فاکتور) بکشید و قرار دهید.
10. در صورتیکه تمایل دارید در زمان نمایش، متن فیلد در صورت طولانی بودن به خط بعد منتقل شود، هنگام انتخاب فیلد، از تب Properties در بالا سمت راست، گزینه Stretch with Overflow را فعال یا غیرفعال کنید.
11. فایل خود را ذخیره (Save) نمایید.
12. اکنون فیلد تعداد پلاستیک و توضیح به فاکتور شما اضافه شده است. لطفاً فونت، سایز و محل نمایش آن را به دلخواه تنظیم کنید.
کلمه “کاریزماتیک” به ویژگیهایی اشاره دارد که فرد را بهطور خاص جذاب، تاثیرگذار و قابل احترام میکند. این ویژگیها معمولاً شامل توانایی برقراری ارتباط قوی با دیگران، الهامبخش بودن و داشتن یک نیروی خاص برای جلب توجه و اعتماد دیگران است. افراد کاریزماتیک معمولاً توانایی دارند که دیگران را تحت تأثیر قرار دهند و در موقعیتهای اجتماعی یا حرفهای رهبری کنند.
بوتکمپ (Bootcamp) به دورههای فشرده و کاربردی آموزشی گفته میشود که برای آموزش مهارتهای خاصی در مدتزمان کوتاه طراحی شدهاند. این دورهها معمولاً روی یادگیری عملی تمرکز دارند و هدف آنها این است که شرکتکنندگان را در مدتزمانی کوتاه (چند هفته تا چند ماه) برای ورود به بازار کار یا انجام پروژههای حرفهای آماده کنند.
ویژگیهای اصلی بوتکمپها:
• مدت زمان کوتاه: معمولاً بین چند هفته تا چند ماه.
• متمرکز و فشرده: آموزشها با تمرکز بالا و بهصورت تماموقت یا نیمهوقت برگزار میشود.
• عملگرایی: تمرکز بر مهارتهای کاربردی و پروژهمحور.
• هدفمند: معمولاً با هدف ورود به بازار کار یا تقویت مهارت خاص برگزار میشوند.
نمونههایی از بوتکمپها:
• بوتکمپ برنامهنویسی (مثلاً پایتون، جاوا اسکریپت، توسعه وب)
• بوتکمپ علوم داده و هوش مصنوعی
• بوتکمپ طراحی گرافیک یا UI/UX
• بوتکمپ بازاریابی دیجیتال
جاوا اسکریپت (JavaScript) یک زبان برنامهنویسی سطح بالا، پویا و شیگرا است که بیشتر برای توسعه صفحات وب تعاملی استفاده میشود. این زبان در مرورگرها اجرا میشود و به شما امکان میدهد که ویژگیهایی مانند:
• واکنش به کلیکها یا رویدادهای کاربر
• تغییر محتوای صفحه بدون بارگذاری مجدد (مثلاً استفاده از AJAX)
• اعتبارسنجی فرمها
• ساخت انیمیشن یا جلوههای بصری
را در صفحات وب پیادهسازی کنید.
ویژگیهای کلیدی جاوا اسکریپت:
• اجرا در مرورگر بدون نیاز به نرمافزار اضافی
• تعامل با HTML و CSS
• امکان توسعه سمت سرور با فریمورکهایی مثل Node.js
در تنظیمات جمله « سبک سیست بارکدی » را از حالت بنکداری به حالت خرده فروشی تغییر دهید
جدول نوع مدل در این سیستم ناقص است و باید توسط کارشناسان زرین درست شود
نوع های یعنی گروه اجناس به صورت پیش فرض باید موارد زیر باشد
گرمی
سکه و تعدادی
اجرت تعدادی
کار سنگ دار
بارکد
وزن پلاستیک دار
گرمی بسته بندی
سنگ کرمی و عیار صفرها
اموال و اثاثه
اینفوگراف
کارتی ماشین حسابی
کارتی ماشین حسابی (اجرت تعدادی )
کارتی ماشین حسابی(سنگ )
قاب و ظروف
————–
در سیستم شما احتمالا اغلب موارد ضروری وجود ندارد
این پنجره معمولا در هنگام اضافه کردن اجناس و اصلاح انها در قسمت «گروه اجناس » قابل رویت است
و این اشکال ریشه در حساب لاگ سیستمی دارد
نوع حساب صفر است و نوع حساب درست باید 88 باشد .
بله، این امکان وجود دارد چون شما از نرم افزار زرین استفاده میکنید.
برای این منظور:
1. وارد بخش 54 برنامه شوید.
2. روی نام کاربر مورد نظر کلیک کنید.
3. از منوی سمت چپ، گزینه «دسترسی به گروه حساب» را انتخاب کنید.
4. فهرستی از گروهها نمایش داده میشود.
5. گروههای مورد نظر را تیک بزنید.
6. سپس روی گزینه «پایان انتخاب و شروع» کلیک کرده یا کلید Enter را فشار دهید.
7. پیغام «فرایند با موفقیت انجام گرفت» نمایش داده میشود.
از این پس، این اپراتور تنها به گروههای انتخابشده دسترسی خواهد داشت.
به کارشناسان برنامه ارجاع دهید تا در sysctrl.conf عبارت زیر را وارد کنید
ramz.taraz=1234
از این به بعد برای ورود به تراز رمز 1234 لازم است
این رمز را می توانید هر عدد دلخواهی تعیین کنید
پیغام های dataBace خطرناک هستند اگر مربوط به حساب لاگ سیستمی نبود
در بسیاری موارد مربوط به سخت افزار یا ویرویس یا خراب هارد یا رم یا خرابکاری ویروس ها می باشد .
البته قدرت ترم خرابی در زبان جاوا بسیار بالاست
اگر با ریسارت سرور یا mysql درست نشد
برای بررسی حساب لاگ های سیستمی
حتما و سریعا با پشتیبانان شرکت تماس حاصل نمایید .
هفت ظرف
1- متفرقه با ظرف عیار 995
2- متفرقه با ظرف عیار 865
3- متفرقه با ظرف عیار 751
4- متفرقه با ظرف عیار 740
5- متفرقه با ظرف عیار 690
6- متفرقه با ظرف عیار 995
7- متفرقه با ظرف عیار 995
مسابقه و جایزه
شش ماه اشتراک رایگان برای کاربری که به صورت مستدل و از یک سند یا اطلاعیه کتبی زمان تبدیل ساخت و عرضه زیورآلات اطلا از 17 عیار به 18 عیار در چه تاریخی بوده است ؟
عباسی از یکاهای پول قدیمی ایران بود که برابر با 200 دینار بود. این نام منسوب به شاه عباس اول صفوی است.
سکههای عصر صفوی از طلا، نقره و مس بود. سکههای زمان شاه عباس عباسی نامیده میشد. این سکهها نخست از جنس نقره بود. هر پنجاهعباسی را یک تومان میگفتند، که دههزار دینارقیمت داشت. در این دوره سکهٔ طلا وجود نداشت. فقط سکههای طلا را که شاهنشاه نام داشت، هنگام جلوس شاه بر تخت پادشاهی و در جشن نوروز ضرب میکردند. این سکهها در میان مردم رواج نداشت و آن را اَشرافی یا اشرفی نیز میگفتند. علت این نامگذاری بهای زیادِ آنها بود.
سکههای رایج این دوره غزبیگی یا غازبیگی، برابرِ پنجدینار یا یکدهم شاهی؛ بیستی معادل بیستدینار یا دوپنجم شاهی؛ پول سیاه یا قراپول معادل بیستوپنج دینار یا نیمشاهی؛ شاهیمعادل پنجاهدینار؛ و عباسی معادل دویست دینار یا چهارشایبود. تا انتخاب ریال بهمنزلهٔ یکای پول در ایران، در سال 1308 خورشیدی و حتی سالها بعد از آن، از این یکاهای پول استفاده میشد.
پس از صفویان نیز از این مسکوکات استفاده میکردند. در دورهٔ نادرشاه یکای پول به نام نادری وجود داشت، که ارزش آن دهشاهی بود.
دینار واحد قدیمی پول در امپراتوری روم شرقی یا دیناریوس بوده است. مسلمانان پس از فتح روم دینار را به عنوان واحد پول خویش انتخاب کردند و حتی امروز نیز در برخی از کشورهای عربی از این عنوان واحد پول استفاده می شود.
ایرانیان نیز از دینار به عنوان واحد پول استفاده می کردند هر چند به تدریج و در اثر تورم دینار ارزش خود را از دست داد.
ابتدا سلطان محمود غزنوی سکه یکصد دیناری یا صنار را با نام ˈمحمودیˈ ضرب کرد. همزمان شاهان سامانی نیز سکه های 50 دیناری را ضرب و آن را ˈشاهیˈ نامیدند. در دوران صفویه شاه عباس سکه 200 دیناری ضرب و آن را ˈعباسیˈ نامید؛ عباسی در حقیقت معادل ˈ2 محمودیˈ یا ˈ4 شاهیˈ است.
نادرشاه افشار با ضرب 500 دیناری آن را ˈنادریˈ نامید، اما مردم هماره چون هر شاهی معادل 50 دینار بود از لفظ 10شاهی استفاده می کردند.
در دوران قاجار تومان، قران و شاهی واحدهای اصلی پول ایران را تشکیل می دادند. تومان واژه ای ترکی است و به معنی 10 هزار که در تقسیمات لشکری هر 10 هزار سرباز، تومان و فرمانده آن ها، امیر تومان نامیده می شد.
فتحعلی شاه قاجار برای نخستین بار، تومان طلا را با وزن یک و یک ششم مثقال در سال 1188 هجری خورشیدی ضرب کرد. در این زمان همچنین سکه نقره جدید یا همان ˈقرانˈ نیز متداول شد که معادل یک دهم تومان و پنج عباسی یا 20 شاهی بود. این واحد پول بین سال های 1203 تا 1310 در ایران رواج داشت. در این دوران همچنین از شاهی که به صورت سکه ای مسی بود نیز استفاده می شد.
ناصرالدین شاه در سال 1259 هجری خورشیدی وزن طلای تومان را کاهش داد و ارزش آن برابر 10 قران نقره شد.
واژه ریال که ریشه اسپانیایی و پرتغالی دارد به مفهوم ˈشاهیˈ و همچنین نام سکه ای نقره ای است که در دو کشور مذکور و سرزمین های وابسته به آنها رواج داشته و سپس وارد زبان فارسی شده است.
ریال که سکه ای جهانی و معادل 1250 دینار یا یک هشتم تومان ارزش داشت، برای نخستین بار در سال 1176 هجری خورشیدی رواج یافت. در سال 1203، ریال از رونق افتاد و جای خود را به قران که معادل هزار دینار یا یک دهم تومان بود، داد؛ تا بدین ترتیب واحد پول ایران وارد سیستم اعشاری شود.
اول فروردین 1311 هجری خورشیدی به علت کم شدن ارزش قران و نیاز به واحد پول ساده و قوی، ریال با پشتوانه طلا به عنوان واحد اصلی پول ایران قرار گرقت. ریال در اقتصاد ایران تا کنون جایگاه خود را به عنوان واحد پول رسمی حفظ کرده است.
بانک شاهنشاهی که توسط انگلستان تاسیس شده بود؛ حدود 40 سال، چاپ اسکناس را در انحصار خود داشت؛ تا اینکه در 23 اردیبهشت 1309، حق انتشار اسکناس از آن بانک سلب و به بانک ملی ایران واگذار شد. دو سال بعد و همزمان با آغاز سال 1311، واحد پول کشور که از قران به ریال تغییر کرده بود توسط بانک ملی ایران منتشر و ملاک معاملات قرار گرفت. اسکناسهای اولیه به صورت 5، 10، 20، 50، 100 و 1000 ریالی، چاپ شد.
پول ملی هر کشوری به عنوان اعتبار ملی آن کشور و وسیله ای رایج و متداول جهت انجام امور تجاری و داد و ستد مورد استفاده قرار می گیرد و هرکشوری نیز با واحد پول خود به این گونه مبادلات می پردازد.
در عرف قدیمی به «آزمایشگاه های عیار سنجی» ، «ری گیری » یا «ریگیری » گفته می شود و به جواب آزمایشگاه جواب «ری» نیز گفته می شود.
آیدی اینتلیجنت یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) برای توسعه نرمافزار است. این IDE توسط شرکت JetBrains ساخته شده و برای زبانهای برنامهنویسی مختلفی مانند جاوا، کاتلین، پایتون و غیره قابل استفاده است.
برای پروژههای بزرگ حسابداری، اینتلیج آیدیا به دلیل قابلیتهای پیشرفتهای که داره، انتخاب بهتریه. به خصوص برای پروژههای پیچیده و تیمی، امکانات اینتلیج آیدیا خیلی کارآمدتره. اما اگر پروژهتون خیلی بزرگ و پیچیده نیست، نتبینز هم میتونه انتخاب مناسبی باشه.
ستش؟
Master Quarter
مستر کوارتر یک اصطلاح عامیانه در دنیای برنامه نویسی و به معنی “مدیر پروژه” یا “مسئول فنی” است. این فرد معمولاً وظیفه رهبری تیم توسعه و نظارت بر پیشرفت پروژه را بر عهده دارد.
البته، گاهی اوقات هم ممکنه به شوخی به کسی که خیلی کد میزنه یا خیلی وارده به مسائل فنی گفته بشه.
ستش؟
Master Quarter
مستر کوارتر یک اصطلاح عامیانه در دنیای برنامه نویسی و به معنی “مدیر پروژه” یا “مسئول فنی” است. این فرد معمولاً وظیفه رهبری تیم توسعه و نظارت بر پیشرفت پروژه را بر عهده دارد.
البته، گاهی اوقات هم ممکنه به شوخی به کسی که خیلی کد میزنه یا خیلی وارده به مسائل فنی گفته بشه.
چسپر ان گزارش یا فاکتور را در ireport باز کنید
روی فیلد شرح مورد نظر کلیک راست میکنیم و
گزینه properties را انتخاب می کنیم
سپس از قسمت بالا تب text field را انتخاب میکنیم
در این قسمت اگر گزینه stretch with overflow تیک خورده باشد فیلد متناسب با اندازه نوشته بزرگ می شود و اگر تیک آن را برداریم این فیلد فقط به اندازه تعیین شده خواهد بود و با افزایش طول نوشته تغییر سایزی نخواهد داشت
نوین هاب یک پلتفرم جامع مدیریت شبکههای اجتماعی است که به کسبوکارها، تولیدکنندگان محتوا، آژانسها و فریلنسرها کمک میکند تا حضور دیجیتال خود را بهصورت مؤثر و سازمانیافته مدیریت کنند. این ابزار با ارائه امکاناتی مانند زمانبندی و انتشار خودکار محتوا، پاسخ هوشمند به دایرکتها و کامنتها، و استفاده از هوش مصنوعی برای تولید کپشن و هشتگ، فرآیندهای مدیریت شبکههای اجتماعی را سادهتر و کارآمدتر میکند .
ویژگیهای کلیدی نوین هاب:
• مدیریت یکپارچه اکانتها: امکان مدیریت تمامی حسابهای شبکههای اجتماعی در یک داشبورد واحد.
• زمانبندی و انتشار محتوا: برنامهریزی و انتشار خودکار پستها، استوریها، ریلز و فایلها در شبکههای مختلف.
• پاسخ هوشمند به پیامها: پاسخگویی خودکار به دایرکتها و کامنتها با استفاده از دستورات از پیش تعریفشده.
• دستیار هوش مصنوعی: تولید خودکار کپشن، پیشنهاد هشتگهای مرتبط و پاسخ به پیامها با استفاده از هوش مصنوعی .
• مدیریت تیمی: ایجاد تیم و تخصیص دسترسیهای مختلف به اعضای تیم برای مدیریت مؤثرتر.
• ادغام با ابزارهای دیگر: اتصال به ابزارهایی مانند Google Drive، Dropbox، Canva، Grammarly، ChatGPT و GIPHY برای بهبود فرآیندهای کاری .
نوین هاب با ارائه این امکانات، به کاربران این امکان را میدهد تا با صرف زمان کمتر، عملکرد بهتری در شبکههای اجتماعی داشته باشند و تعامل خود را با مخاطبان افزایش دهند.
مدل PESTEL (که گاهی به صورت PESTLE یا PEST نیز شناخته میشود)، یک ابزار تحلیلی است که برای بررسی عوامل محیط بیرونی مؤثر بر یک سازمان، کسبوکار یا پروژه استفاده میشود. این مدل به شش عامل کلیدی میپردازد که هر کدام میتوانند تأثیر قابلتوجهی بر تصمیمگیری و استراتژی داشته باشند:
مخفف PESTEL به چه معناست؟
هر حرف از واژه PESTEL نماینده یکی از عوامل کلان محیطی است:
1. P – Political (سیاسی):
• قوانین دولتی، سیاستهای مالیاتی، روابط بینالملل، ثبات سیاسی، حمایتهای دولتی و…
2. E – Economic (اقتصادی):
• نرخ بهره، تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، نرخ ارز، درآمد سرانه و…
3. S – Social (اجتماعی):
• فرهنگ، سبک زندگی، آموزش، جمعیتشناسی، باورهای دینی، الگوهای مصرف و…
4. T – Technological (تکنولوژیکی):
• نوآوریهای فناورانه، اتوماسیون، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، زیرساختهای تکنولوژی و…
5. E – Environmental (زیستمحیطی):
• تغییرات اقلیمی، پایداری، قوانین زیستمحیطی، مدیریت منابع طبیعی، بازیافت و…
6. L – Legal (قانونی):
• قوانین کار، مالکیت فکری، مقررات صنعت، ایمنی و بهداشت و…
⸻
کاربرد مدل PESTEL:
• تحلیل شرایط بازار
• بررسی فرصتها و تهدیدها در محیط کلان
• برنامهریزی استراتژیک
• ارزیابی ریسکهای محیطی
مدل SOSTAC یک چارچوب برنامهریزی است که به کسبوکارها و افراد کمک میکند تا به صورت ساختارمند برنامهریزی و اجرا کنند. ترجمه بخشهای مختلف این مدل به شرح زیر است:
⸻
SOSTAC مخفف این واژههاست:
1. Situation – وضعیت فعلی (کجا هستیم؟)
تحلیل وضعیت فعلی کسبوکار یا پروژه.
مثال: بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدها (SWOT)، بازار، رقبا و مخاطبان.
2. Objectives – اهداف (کجا میخواهیم برویم؟)
تعیین اهداف مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، واقعبینانه و زماندار (SMART).
3. Strategy – استراتژی (چطور به آنجا برسیم؟)
برنامه کلی برای رسیدن به اهداف، شامل تقسیمبندی بازار، هدفگذاری و موقعیتیابی.
4. Tactics – تاکتیکها (جزئیات روشها)
جزئیات اجرایی استراتژی.
مثال: استفاده از ابزارهای خاص بازاریابی مثل رسانههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات، سئو و …
5. Actions – اقدامات (دقیقاً چگونه به آنجا برسیم؟)
گامهای عملی و برنامههای کاری برای اجرای تاکتیکها.
مثال: چه کسی، چه کاری، چه زمانی، چگونه انجام میدهد.
6. Control – کنترل (چگونه عملکرد را پایش کنیم؟)
روشهای ارزیابی عملکرد و اطمینان از دستیابی به اهداف.
مثال: KPIها، بازخورد مشتری، نرخ تبدیل، گزارشگیری ماهانه و …
به مجموعه ردیف های درون یک فاکتور یا یک قبض دریافت یا پرداخت سند می گویند ، هر سند یک شماره دارد و سند ها در زرین از یک شروع به همین ترتیب دومین سند شماره 2 و الی آخر
پس به این شماره ها شماره «سر سندی » می گوییم
شماره دوم
هر سند دارای تعدادی ردیف است که این ردیف ها زیر هم و باهم جدول روزنامه را تشکیل می دهند که شماره دوم به این معنی است که این سند با چه شماره روزنامه شروع می شود و یا به عبارتی به ان شماره ردیف می گوییم ( «شماره ردیف »یا شماره ردیف سند )
شماره سوم :
این سند یا پرداخت است یا دریافت اگر دریافت است چندمین دریافت است و یا اگر پرداخت است چندمین پرداخت
به این شماره «شماره در نوع خود »گفته می شود
شماره چهارم :
شماره سندی است که سیستم برای این مشتری خاص به ترتیب حفظ می کند
مثلا اگر برای این مشتری در طول دوره فقط 4 سند وثبت داشته ایم ، اولی یک و دومی 2 و سومی 3 و چهارمی 4 خواهد بود
ما هنگام صدور فاکتور معمولا تنظیم می کنیم که این شماره روی فاکتورس چاپ شود وهر مشتری سند های خودش را وقتی کنار هم می گذارد مطلع می شوذ که چیزی را از قلم انداخته یا خیر و به این ترتیب خودش پیگیر ان سند جامانده خواهد بود
شماره پنجم :
شماره دستی است که کاربر به ان سند اختصاص می دهد و ان را وارد می کند
به این معنی است که اگر این مشتری قرار شده بدهکار بماند حد اکثر بدهی گرمی یا ریالی چه مقدار باشد و اگر مانده بدهی این مشتری از این سقف بیشتر گردد ، برنامه حسابداری اجازه ثبت این گونه سند را به کاربر ندهد
لازم به ذکر است که این سقف در ابتدای ایجاد حساب تعیین می گردد واگر این سقف مشخص نگردد ، در این صورت این مشتری سقفی نخواهد داشت
برنامه زرین طوری تنظیم شده که فقط کاربر مدیر می تواند این سقف را تغییر دهد ( یا به صورت مستقیم یا به صورت تایید پیامکی )
مانده فعلی :
مانده فعلی ریالی یا گرمی یعنی مقدار بدهی یا طلب پس از اخرین تراکنش می باشد
مانده فعلی در مقابل مانده حساب در یک تاریخ مشخص می باشد
در برنامه حساب پیش می آید که می خواهیم بدانیم فلان حساب همکنون
مثلا مانده فعلی حساب اقای حسن اشتیانی کد 231
مانده فعلی گرمی : 450.45 بس( بستانکار )
مانده فعلی ریالی : 10,000,000ریال بد ( بدهکار )
ولی مانده 15-1-1404 همین حساب
مانده گرمی در این تاریخ :158.780گرم بس
و مانده ریال همین حساب در تاریخ مورد نظر 0 ریال بوده است
—__—__—__—__—__—__—
فی پایه و درصد پایه ، دفتر فی مشتری و فی ها در لیست اصلی محصولات ( یعنی 47 برنامه )
فی پایه : این عدد در مشخصات حساب و هنگام ایجاد حساب تعیین می گردد و البته بعدا توسط مدیر قابل ویرایش می باشد
کاربرد این عدد این است که اگر قرار باشد اجرت ها برای اغلب مشتریان با مبلغ فی هر گرم اجرت صد هزار تومان باشد و اجرت درصدی برای اغلب مشتریان مثلا 4 درصد باشد
حال اگر فی پایه برای این مشتری در قسمت فی پایه 1.5 باشد و در قسمت فی پایه ریالی 20 هزار تومان باشد ( 200,000ریال ) باشد
پیشنهاد اجرت برای این مشتری در قسمت درصدی 4.5+1.5 یعنی 5.5 درصد خواهد بود
و پیشنهاد اجرت ریال 120 هزار تومان خواهد بود
دفتر فی :
برای هر مشتری و یا هر حساب یک جدول حفظ می شود که در ان مدلهای مختلف این مشتری و با چه فی در اخرین تراکنش ثبت سند داشته ایم
این جدول در هنکام ورود به یک حساب ( 21 ) برنامه و قرار گرفتن در حالت دریافت یا پرداخت ساخته به صورت خودکار دیده می شود
4P( کالا- خدمات- ایده -تجربه )
product
price
place
promotion
چهار P (4P) یکی از مدلهای معروف بازاریابی است که به توضیح اجزای مختلف استراتژی بازاریابی میپردازد. این مدل شامل چهار عنصر کلیدی است که کسبوکارها برای موفقیت باید آنها را در نظر بگیرند:
1. Product (محصول):
محصول میتواند کالا، خدمات، ایده یا تجربه باشد. این عنصر به ویژگیها، کیفیت، طراحی، بستهبندی، نام تجاری و نحوه عملکرد محصول یا خدمت اشاره دارد. هر محصول باید نیازها و خواستههای بازار هدف را برآورده کند. هدف از این بخش این است که چیزی تولید شود که مشتریان به آن نیاز داشته باشند و تمایل به خرید آن داشته باشند.
عناصر کلیدی:
• ویژگیهای محصول
• کیفیت و طراحی
• بستهبندی و برند
• گارانتی و خدمات پس از فروش
• نوآوری و تمایز
2. Price (قیمت):
قیمت تعیینکننده ارزش محصول برای مشتری است و باید متناسب با بازار هدف، هزینه تولید و رقابت تعیین شود. قیمت به نوعی میتواند نشاندهنده جایگاه محصول در بازار باشد، برای مثال محصولی لوکس میتواند قیمت بالاتری داشته باشد، در حالی که محصول اقتصادی ممکن است با قیمت پایینتری ارائه شود.
عناصر کلیدی:
• استراتژی قیمتگذاری (حسابشده، رقابتی یا نفوذی)
• تخفیفها و پیشنهادات ویژه
• روشهای پرداخت و شرایط فروش
• قیمتگذاری بر اساس هزینه، رقابت یا ارزش perceived
3. Place (مکان):
Place به کانالهای توزیع اشاره دارد که محصول یا خدمت از طریق آنها به دست مشتریان میرسد. این بخش شامل مکانهایی است که محصول در آنجا به فروش میرسد، مانند فروشگاههای فیزیکی، آنلاین، و یا از طریق نمایندگان. هدف از این بخش این است که محصول به راحتی و در زمان مناسب در دسترس مصرفکنندگان قرار گیرد.
عناصر کلیدی:
• کانالهای توزیع (فروشگاهها، آنلاین، توزیعکنندگان)
• دسترسی جغرافیایی و لجستیک
• استراتژیهای توزیع (مستقیم یا غیرمستقیم)
• مدیریت موجودی و توزیع محصولات
4. Promotion (تبلیغات):
Promotion به همه فعالیتهایی اشاره دارد که برای اطلاعرسانی، ایجاد آگاهی و ترغیب مشتریان به خرید محصول یا خدمت انجام میشود. این میتواند شامل تبلیغات، روابط عمومی، تخفیفها، تبلیغات آنلاین و کمپینهای تبلیغاتی باشد.
عناصر کلیدی:
• تبلیغات (تلویزیون، رادیو، آنلاین)
• روابط عمومی و رویدادها
• فروش ویژه و تخفیفها
• استراتژیهای تبلیغاتی (محتوا، رسانهها، کمپینها)
• بازاریابی دیجیتال و سوشیال مدیا
در نهایت، این چهار عنصر باید به طور هماهنگ و یکپارچه عمل کنند تا بازاریابی محصول یا خدمت به موفقیت برسد.
1 نسل خاموش The Silent Generation (متولدین قبل از 1946)
1.2 بیبی بومرها Baby Boomers (متولدین بین 1946 الی 1964)
1.3 نسل Gen X(متولدین بین 1965 الی 1980)
1.4 نسل Gen Y(متولدین بین اوایل دهه 80 و اواسط دهه 90)
1.5 نسل Gen Z(متولدین بین 1996 الی 2012)
1.6 نسل آلفا (متولدین بین 2025 الی 2012)
آیا امکان راهاندازی API بر روی سیستم شخصی بدون سرور وجود دارد؟
از نظر فنی، بله، این امکان برای تستهای موقتی وجود دارد. اما از نظر پایداری، امنیت و مقیاسپذیری، این روش توصیه نمیشود.
سرورهای حرفهای بستههای امن و مدیریتشدهای هستند که دسترسی به آنها بهسادگی امکانپذیر نیست و تدابیر امنیتی قویتری برای محافظت از دادهها و منابع دارند. در مقابل، سیستمهای شخصی مانند ویندوزهای معمولی، معمولاً از امنیت پایینتری برخوردارند و به راحتی ممکن است هدف حملات هکری قرار گیرند. بسیاری از آسیبپذیریها و حفرههای امنیتی در سیستمعاملهای خانگی وجود دارد که میتواند به راحتی مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
علاوه بر این، راهاندازی سیستمهای API روی چنین سیستمهایی، نه تنها امنیت شما را به خطر میاندازد، بلکه به دلیل عدم مقیاسپذیری و پایداری پایین، در طولانیمدت کارایی و عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. در نهایت، چنین راهحلهایی برای استفاده در محیطهای تولیدی و حساس به هیچ وجه توصیه نمیشود و میتواند منجر به از دست رفتن دادهها، نفوذ به سیستم و حتی آسیب به شهرت شما گردد.
پیشنهاد میشود از سرورهای مناسب و محیطهای ایمن برای اینگونه پروژهها استفاده کنید.
«سرویس کولوکیت» (یا به صورت صحیحتر «سرویس کولوکیشن» یا Colocation) یک سرویس میزبانی سرور است که در آن شما میتوانید تجهیزات سرور فیزیکی خود را در دیتاسنترهای امن و مجهز قرار دهید. به عبارت دیگر، به جای آنکه یک دیتاسنتر اختصاصی برای سرورها و تجهیزات IT خود راهاندازی کنید، میتوانید از فضای رک در دیتاسنترهای ارائهدهنده این سرویس استفاده کنید.
مزایای استفاده از سرویس کولوکیشن عبارتند از:
• صرفهجویی در هزینهها: شما نیازی به ساخت و نگهداری دیتاسنتر ندارید؛ هزینههای برق، سرمایش، امنیت و پهنای باند توسط ارائهدهنده خدمات تأمین میشود.
• دسترسی 24 ساعته: دیتاسنترها به صورت شبانهروزی نگهداری و پشتیبانی میشوند، بنابراین در هر زمان به تجهیزات خود دسترسی خواهید داشت.
• امنیت بالا: دیتاسنترها مجهز به سیستمهای نظارتی، سیستمهای ضد حریق، کولینگ پیشرفته و امکانات امنیتی دیگر هستند.
• پهنای باند بالا: دیتاسنترها معمولاً به شبکههای پرسرعت و پایداری متصل هستند که موجب افزایش کارایی و کاهش Downtime سرورها میشود.
• تمرکز بر کسبوکار: با سپردن مدیریت زیرساختهای IT به ارائهدهنده سرویس، میتوانید روی فعالیتهای اصلی کسبوکار خود تمرکز کنید.
در نهایت، سرویس کولوکیشن مناسب برای کسبوکارها و سازمانهایی است که میخواهند از سرورهای فیزیکی خود بهرهمند شوند بدون آنکه با هزینههای سنگین و مدیریت پیچیده دیتاسنتر درگیر شوند. این سرویس به شما امکان میدهد تا از زیرساختهای حرفهای و ایمن بهره ببرید و در عین حال کنترل کامل بر سرورها و نرمافزارهای خود داشته باشید.
چرخه دمینگ یا چرخه PDCA (که گاهی به آن چرخه شِوهارت هم میگویند) یک مدل ساده و مؤثر برای بهبود مستمر فرآیندهاست. این چرخه از چهار مرحله تشکیل شده که به ترتیب عبارتاند از:
⸻
P – Plan (برنامهریزی):
بررسی وضعیت فعلی، شناسایی مشکلات، تعیین اهداف، و طراحی راهکار برای بهبود.
مثال: ما متوجه شدیم مشتریان از زمان پاسخگویی پشتیبانی ناراضیاند؛ هدف گذاشتیم که این زمان را کاهش دهیم.
⸻
D – Do (اجرا):
اجرای برنامه در مقیاس کوچک یا بهصورت آزمایشی.
مثال: یک سیستم جدید پاسخگویی راهاندازی کردیم و فقط در یک بخش آن را تست کردیم.
⸻
C – Check (بررسی):
بررسی نتایج اجرای برنامه و مقایسه آن با هدف تعیینشده. ارزیابی اینکه آیا بهبود حاصل شده یا نه.
مثال: بررسی کردیم که آیا زمان پاسخدهی کاهش یافته و آیا مشتری راضیتر شده یا نه.
⸻
A – Act (اقدام):
در صورت موفقیت، تغییرات را در کل سیستم پیادهسازی میکنیم و در صورت نیاز، اصلاحاتی انجام میدهیم و دوباره وارد چرخه میشویم.
مثال: اگر نتیجه مثبت بود، سیستم جدید را به کل شرکت گسترش میدهیم. اگر نه، برمیگردیم و برنامهریزی بهتری انجام میدهیم.
⸻
هدف چرخه PDCA:
بهبود مستمر (Continuous Improvement) در کیفیت، بهرهوری، فرآیندها و خدمات.
⸻
این چرخه یکی از پایههای مهم استانداردهایی مثل ISO 9001 هم هست.